۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۲:۱۱

احياء هنر اسلامي در جامعه مدرن امروز(3)

هنر ديني بستري براي بندگي خداوند متعال است

هنر ديني بستري براي بندگي خداوند متعال است

هنر قدرت خلاقه اي است كه به انسان داده شده تا با اجازه خداوند و به نيابت از او به آفرينش بپردازد، زيرا اصل نوآوري از آن خدا و كل هستي جلوه گاه هنر او است در واقع هنر ديني بستري براي بندگي خداوند متعال است .

حجت الاسلام هادي صادقي رئيس مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما در گفتگو با خبرنگار"مهر" با اشاره به ارتباط مستقيم تمدن و هنر اسلامي گفت: بعضي اعتقاد دارند كه هنر اسلامي به روز نشده كه البته تا حدي درست است، چرا كه اين هنر از تمدن متناسب با خود جدا افتاده و كشورهايي كه داعيه دار هنر ديني هستند به جاي توسعه تمدن اسلامي، به سمت حوزه هاي ديگر رفته اند و از پرداختن به بن مايه هاي فرهنگي خود باز مانده اند.

وي گفت: در سالهاي اخير زمينه هاي رشد و بالندگي هنرهاي سنتي و به روز شدن آنها فراهم شده و در دوره احياء دوباره و همگام شدن با هنر روز هستند.

وي هنر ديني را بستري براي بندگي خداوند متعال عنوان كرد و افزود: هنري كه رنگ و بوي خدايي دارد و در جهت بندگي معبود است هنر ديني بوده و از درون يك انسان ديندار برخاسته است.

رئيس مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما هنر را نشأت گرفته از درون انسانها دانست و گفت: تنها افراد ديندار مي توانند به خلق آثاري تأثيرگذار بپردازند و كساني كه مي خواهند هنرمندان را به فعاليت در اين زمينه تشويق كنند بايد بر تربيت، ذهنيت و تمايلات هنرمند و عوامل شكل دهنده آن تأثير گذارند.

حجت الاسلام صادقي، رواج مفاهيمي چون سينماي معناگرا و هنر ديني را نشانه توجه مردم به دين اعلام كرد و افزود: اگرتقاضايي نباشد، عرضه معنا ندارد و بروز و گسترش اين مفاهيم اقبال مردم به دين را نشان مي دهد، برخلاف نظر بعضي كه مي پندارند پرداختن به هنر ديني به اين دليل است كه دين به حاشيه زندگي بشر رانده شده است .

وي با يادآوري اينكه معناگرايي مترادف با ديني بودن آثار هنري نيست، گفت: هنر ديني دربردارنده معنايي والا و متعالي است اما هنر معنوي كه مقولات روان شناسانه و فراذهني را نيز در بر مي گيرد، الزاما هنر ديني نيست.

کد خبر 323025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha